A Tisza-tavon is vannak korlátozások?
Még mielőtt bárki elkezd az emlékeiben kutakodni a válasz után: igen, vannak.
Az elmúlt időszakban sokan foglalkoztak a témával. Ljasuk Dimitry Tisza-tó írott és íratlan szabályok című filmjének jó néhány perce szól erről (és más fontos dologról, nem szabad kihagyni). Én is írtam róla többször róla.
Mégis újra és újra foglalkozni kell vele.
Honnan is kezdjem...
Augusztus 24-én immár harmadszor vettem részt a Tisza-tó-átevezésen. Bár sokaknak verseny, nekem a részvétel a fontos.
8 kilométer lehet, hogy nagy távolság, lehet, hogy nem. Sok kilométert teszek meg néhanapján a Tisza-tavon, néha 30-40-et is. De ez nem ugyanolyan, mert olyankor saját tempót diktálok, a horgászkajakomban hol a pedált, hol az evezőt használom, és sokszor megállok fényképezni, vagy csak gyönyörködni e tájban.
Az átevezés más: ott sokan elindulnak különféle vízi eszközökkel, egyedül, párban vagy többesben. A lelkek kicsit összeforrnak, mindenki célba szeretne jutni. Vannak profi versenyzők, de olyan bátor indulók is, akik a helyszínen neveznek és bérelnek csónakot. Mindenki boldog. Valóban. A horgászkajakommal nem lehet komolyan versenyezni a profik csónakjával. De ez ott nem számít.
Aznap a 8 kilométer sem 8 kilométer volt.
Reggel 7-kor indultam a Dinnyéshátról az Abádi kikötőbe, arra törekedve, hogy elsősorban a pedált használjam (a vízinövények miatt ezt sok helyen nem lehet). A kikötőben kiszereltem a pedált, otthagytam a horgonyt (ez összesen 24 kg) és áteveztem az abádszalóki strandra.
A verseny után újra kikötő, ebéd és kis pihenés, majd irány Dinnyéshát. Közben az Abádi-Holt-Tisza arca változott, a rucaöröm nagy területen szétterült. A vízben nem láttam a hínár- és a sulyomfoltokat, így pedál helyett eveznem kellett (napi mérleg: kb. 20 km-ből 15 km evezés).
Visszafelé a körülmények ellenére többen elhaladtak mellettem. Bár mellém érve a legtöbben lelassítottak, előttem és utánam száguldottak.
Az intésemre az egyik jetskis megközelített. Neki szóltam, hogy ezen a részen legfeljebb 10 km/órával szabad haladni, mert 200 méternél kisebb távolságra van a parttól. Elnézést kért, nem tudott róla.
57/2011. (XI. 22.) NFM rendelet a víziközlekedés rendjéről:
„Tisza-tónak a Tisza eredeti medrén kívüli területén
– a tó partjától mért 200 méternél kisebb távolságban, valamint
– a csatornákban
legfeljebb 10 km/h sebességgel közlekedhet, kivéve a kijelölt sportpályák vagy repülőterek vízterületét.
Itt folytathatom a sort azzal, hogy
„a Tisza fő ágának 403–410. fkm, a 420–427. fkm és a 429–432. fkm közötti szakaszain a vízisízés, az úszó eszközhöz kötött repülés, a vontatott vízi sport- és fürdőeszköz használata, valamint ejtőernyő vontatása tilos, kivéve a hajózási hatóság által kijelölt vízi sportpályák területét.”
Nem tudás vagy nem tudomásul vétel? Mind a kettő azonos károkat okoz. Ezzel mindennap találkozni a Tisza-tavon, csatornákban, medencékben.
Még egy rövid jogszabály – tudom, unalmas, mégis szükséges pontosan beidézni. 30/2003. (III. 18.) Korm. rendelet a víziközlekedés egyes belvízi utakon környezetvédelmi okokból való korlátozásáról és a korlátozás alá eső területeken kiadható üzemeltetési engedélyről:
„Közlekedési korlátozások a Tisza-tavon
3.§ (1) A Hortobágyi Nemzeti Parknak a Tisza-tóra eső területrészein a vízi közlekedés 4 kW-nál nagyobb teljesítményű belső égésű motorral hajtott kishajóval és csónakkal – a (3) és (4) bekezdésben foglalt kivételekkel – tilos.
(2) Tilos belső égésű motor használata az Óhalászi-holtág, a Porong tava, az Ispán tava, a Hód, a Gaznyilas és a Partos fenék elnevezésű területeken.
(3) Az (1)–(2) bekezdésben meghatározott korlátozások nem terjednek ki:
a) a Tisza fő medrére,
b) a tiszavalki kikötőből a IX. öblítő csatornán keresztül a Tisza fő medrébe vezető útvonalra,
c) a Füredi-Holt-Tiszától a X. öblítő csatornán keresztül a Tisza fő medrébe vezető útvonalra,
d) a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság által kijelölt túraútvonalakra.
(4) A (3) bekezdés d) pontjában megjelölt túraútvonalakon belső égésű motorral hajtott kishajó és csónak csak a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság által kiadott ökotúra-vezetői jogosítvány birtokában kaphat – legfeljebb 15 kW teljesítményig – üzemeltetési engedélyt. Az ökotúra-vezetői jogosítvány a hajózási hatóság által kiadott üzemeltetési engedéllyel együtt jogosít a (3) bekezdés d) pontjában megjelölt túraútvonalakon való közlekedésre.”
Sok helyszín, sok név. Ezután a térkép fölé görnyedve próbáljuk azonosítani a helyeket. Természetesen az az optimális, hogy ha nem tudjuk, hol vagyunk, akkor a legszigorúbb előírást tartjuk be.
Nem, csak vicceltem. Nem kell mindenhol evezve közlekedni. Elégséges a legfeljebb 10 km/óra sebességhatár betartása.
Ez klassz lenne, de ezt sem várom el, viszont megpróbálok segíteni.
Az alábbi térkép a Tisza-tavat ábrázolja, és rá vannak rajzolva a szabályok. Ha vízen vagy, akkor azt is látható, hogy a tartózkodás, illetve hajó helye beleesik-e valamelyik korlátozásba. Telefonon is működik!